.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

Apr 6, 2011

Begini Sayang!


JUDUL: “BEGINI, SAYANG!”
PENULIS: MOHD HISHAM MOHD SHARIF & HASIFAH ZAINUDDIN
KATEGORI: MOTIVASI
SAIZ: 5.5” X 8.5”
ISBN: 978-983-097-282-4
TEBAL: 200 hal.
HARGA: RM19.00

“Hak seorang anak adalah kamu hendaklah menyedari bahawa dia berasal daripada kamu. Jika dia baik atau jahat, semuanya berkait dengan kamu. Kamu bertanggungjawab untuk membesarkan, mendidik dan membimbingnya ke jalan Allah serta membantunya menjadi anak yang taat. Kamu wajib melakukan sedemikian sehingga jika kamu berbuat baik kepadanya, kamu yakin kamu akan mendapat ganjaran dan jika kamu berbuat tidak baik kepadanya, kamu akan mendapat seksaan ... .” Imam As-Sajjad ibn Hussain ibn Ali ibn Abi Talib.



Mendidik anak yang masih rebung merupakan cabaran bagi setiap ibu bapa. Ia merupakan tempoh usia yang kritikal dalam pentarbiahan anak-anak. Perasaan ingin tahu anak pada usia ini meluap-luap, lantas pelbagai soalan dilontar, terkadang mencabar ibu ayah menjawabnya. Terkadang juga, di sebalik pertanyaan anak ada tarbiah bukan untuk anak semata-mata, tetapi untuk diri ibu bapa jua – inilah tarbiah dua hala!

“Ayah, bagaimana adik boleh ada dalam perut ibu?”
Soalan yang keluar secara tiba-tiba itu membuatkan jantung saya bergerak laju dan hati berasa tidak tenteram. ... Dalam menjawab persoalannya, saya akan memberikan fakta yang sebenar dan menceritakan dengan ringkas akan proses kejadian sesuai dengan mindanya yang masih muda rebung.

Bagaimana saya harus menceritakan proses persenyawaan kepadanya, apatah lagi apabila ia melibatkan urusan-urusan yang amat tidak manis jika diceritakan?Namun memberikan kefahaman yang sebenar, cukup penting, agar dia tidak beralih kepada sumber lain untuk mencari jawapan kepada persoalan yang mungkin akan mencetuskan masalah yang lebih besar. Lama saya terdiam, mengharap agar Allah memberi ilham ... .

LATAR BELAKANG PENULIS
MOHD HISHAM MOHD SHARIF
Lahir pada 3 Januari 1979. Mendapat ijazah Sarjana Muda Sains Komputer dari UUM pada 2001 dan seterusnya meraih Sarjana Sains Kejuruteraan Perisian pada 2003 dari UTM. Kini berkhidmat sebagai pensyarah di Kolej Perniagaan, UUM dalam bidang Perakaunan Sistem Maklumat. Anak kelahiran Pengkalan Chepa, Kelantan ini, kini menetap di Kedah dan dalam rangka melanjutkan pengajian ke Adelaide, Australiauntuk ijazah Doktor Falsafah.

HASIFAH ZAINUDDIN
Lahir pada 28 Ogos 1979 di Pekan, Pahang. Lulusan Sarjana Muda Perakaunan Sistem Maklumat dari UUM ini adalah anak keempat daripada 12 beradik. Penulis merupakan usahawan pusat asuhan kanak-kanak sejak 2003 hingga kini. Pengalaman mengusahakan tadika ini mendekatkan penulis dengan kanak-kanak. Pengalaman menarik bersama anak didik ini turut diadun menjadi tulisan yang menarik dan berinformasi dalam “BEGINI, SAYANG!”



1 comment:

Anonymous said...

assalamu`alaikum..
alhamdulillah,saya dh baca buku ni..
isi yang diterapkan di dalamnya dapat membantu ibubapa untuk memahamkan anak2 tentang kejadian alam dan juga Allah..
terima kasih saya ucapkan..tahniah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...