.

Selamat Berkunjung Ke . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U .

Oct 12, 2017

Raikan Cinta

Judul: Selamat Pengantin Baharu: Raikan Cinta – Pesanan Buat Semua
Penulis: Roza Roslan & Muhd Kamil Ibrahim
KOD: GB0455
ISBN: 978-983-097-678-5
Tebal: 120 M.S.
Persembahan: 4c
Harga: RM15/RM17










SINOPSIS

Selamat Pengantin Baharu: RAIKAN CINTA – Pesanan Buat Semua merupakan anekdot pemikiran yang dicatatkan penulis tentang urusan perkahwinan, menantu, mentua, anak dan kaum keluarga melalui satu detik penting kehidupan manusia.

Ia berupa panduan dan pesanan-pesanan yang boleh dimanfaatkan khalayak. Salah satunya, bagaimana mengatur majlis perkahwinan yang patuh syariah.

Amat sesuai untuk bacaan bakal pengantin dan bakal mentua. Malah, sesuai dijadikan cenderamata untuk jemputan yang hadir pada majlis perkahwinan.
-----
Dengarlah pesanan ini duhai anak …

Jika hati sudah dimiliki, segera khabarkan kepada mama dan ayah. Biar keluarga berurusan dengan keluarga. Usah berkawan berlama-lama.


Risiklah dahulu jika si gadis diperkenalkan oleh orang lain atau sekadar melihat dari jauh sahaja. Jika sudah berkemampuan dan mempunyai kecukupan mengisi wang belanja hantaran … segeralah melamar dia.

Usah bertangguh. Panjang lagi masa untuk bercinta. Dan bercintalah sehingga ke Firdaus.
-----
“Kami hanya mengadakan majlis kesyukuran. Bersyukur akhirnya anak lelaki kami selamat diijabkabulkan dengan pasangannya. Kami tambah sedikit istilahnya, ‘Memperkenalkan Menantu’.”
Duhai kawan, kenduri bagi pihak keluarga kami sederhana sahaja. Bukan di hotel ternama, bukan di dewan besar dan bukan majlis terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia. Bukan mahu meraih populariti dan keuntungan. Jauh sekali majlis glamor.

Utamanya, kami tidak mahu mengharap sumbangan daripada mereka yang hadir. Biar benar-benar kami yang berbelanja mengikut kemampuan sendiri.

Setahun sebelum majlis, kami bangun malam, bersolat, bermunajat dan berdoa. Banyak isu diadukan kepada Allah Azza wajalla. Kami mohon agar majlis berjalan lancar dipermudahkan urusan, dalam redha dan rahmat Allah lagi diberkati.


Bagi kami, berkemampuan dari segi kewangan bukan bermakna berhabis-habisan. Kami mahu mengadakan majlis yang dibenarkan Allah dengan menjauhi kemurkaan-Nya.

Khabar Dari Barzakh

Judul: Mau‘Izhah Hasanah 3: Khabar Dari Barzakh
Penulis: Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani
Kategori: Fardu Ain
ISBN: 978-983-097-669-3
Kod: Gb 0446
Tebal: 224 M/S
Isi Dalam: 2c
HARGA: RM 28.00/ 30.00










SINOPSIS:

Mau‘izhah Hasanah 3: Khabar Dari Barzakh ini menyambung perbicaraan dalam buku sebelumnya iaitu Mau‘izhah Hasanah: Malam Pertama Di Barzakh dan Mau‘izhah Hasanah 2: Teman Di Barzakh.

Buku ketiga ini membawakan kisah mimpi-mimpi orang soleh yang bertemu dengan roh sahabat atau ahli keluarga mereka yang telah meninggal dunia.


Roh-roh ini menyampaikan perkhabaran dari alam barzakh; seperti apa yang mereka perolehi daripada nikmat dan rahmat Allah SWT juga menyampaikan pesan nasihat buat orang yang masih hidup. Malah ada roh yang dapat menyampaikan wasiat mereka melalui mimpi.


Kisah mimpi mereka ini disampaikan demi satu tujuan; agar kita mengambil pengajaran dan sentiasa mempersiapkan diri menuju ke barzakh.

Oct 9, 2017

Dia Bukan Malaikat


Judul: Dia Bukan Malaikat
Penulis: Muhd Iqbal Samsudin
ISBN:   978-983-097- 675 - 4
KOD: BP 0015
HARGA: RM 15
TEBAL:   ms  168

“The world is a book and those who do not travel read only one page.”
(St. Augustine)









SINOPSIS:

Buku DIA BUKAN MALAIKAT, garapan oleh penulis Muhd Iqbal Samsudin. Beliau telah memilih genre cerpen untuk buku PURIS kali ini. Cerpen-cerpen olehnya itu merupakan hasil daripada mencabar diri sendiri untuk menulis secara serius, iaitu sekitar tahun 2010, seusai menduduki SPM.

Masih kuat di ingatan beliau, cerpen pertama yang bertajuk Seronoknya Sedekah, telah mendapat maklum balas yang amat positif daripada segenap pelosok pembaca alam maya. Sebagai penulis hijau yang baharu tumbuh ketika itu, respons positif yang diterima, amat bermakna baginya untuk meneruskan lagi azam dan perjuangan serius dalam bidang penulisan.


Bertolak dari itu, penulis mula mengorak langkah demi langkah menulis, menempuh ketidakmatangan, agar ketidakmatangan itu sedikit demi sedikit beransur hilang kerana yakin bahawa tiada sesiapa pun yang bermula dengan terus melompat ke daerah sempurna. Pada siri ketidaksempurnaan itulah kita tempuh dan belajar daripada kesilapan, di samping meningkatkan nilai-nilai dalam setiap tulisan mendatang.

Menghasilkan cerpen yang berkualiti adalah sesuatu yang mencabar kerana ia menuntut paduan daya imaginasi yang tinggi dan mesej yang wacananya mampu membuatkan pembaca berfikir, tidak hanya khayal di awanan hiburan semata. Dua paduan inilah yang menjadikan penghasilan sebuah cerpen itu terasa begitu mencabar.

Tiada lain yang diharapkan oleh penulis, melainkan pembaca-pembaca budiman dapat mengambil walau seulas manfaat sebagai bekal hidup di alam fana ini hingga ke alam kekal sana, walau hanya sekecil zarah oksigen sekalipun, yang tidak dapat dicapai oleh pancaindera yakni sepasang mata kasar. Moga, dapatlah bersama-sama kita berjalan di dunia ini dan beransur ke alam sana, dalam pelukan redha-Nya!



"Di sana, saya ditempatkan dengan seorang Melayu. Dia nampak selekeh sangat. Muka comot penuh dengan tampok hitam-hitam, gigi kuning pekat, rambut kusut masai, kasar bersikat tepi dan berkuku panjang. Tapi ada satu sahaja yang saya hairan, dia sungguh wangi. Bau wanginya semacam dengan minyak atar yang selalu ustaz-ustaz guna untuk ke masjid. Saya jadi pelik. Tersangat pelik ... .”

Oct 2, 2017

Tahsin Ibadah


Judul: Tahsin Ibadah
Penulis: Ustaz Mohd Fadzli Al-Yamani
Kategori: Fardu Ain
Isbn: 978-983-097-642-6
Kod: Gb 0445
Tebal: 232 M/S
Isi Dalam: 2c
Harga: Rm 25.00/ 27.00









SINOPSIS

Tahsin Ibadah mengumpulkan lebih 130 persoalan tentang feqah ibadah merangkumi solat, puasa dan bersuci.

Soalan yang ditanyakan adalah permasalahan yang sering dihadapi oleh masyarakat Islam pada hari ini seperti cara qadha solat dan puasa, cara solat jamak ketika musafir, isu-isu dalam solat berjemaah dan lain-lain lagi.

Turut dimuatkan beberapa soalan umum seperti taubat Nasuha dan Nisfu Syaaban.




Setiap soalan dijawab dengan jawapan yang jelas dan mudah difahami selain didatangkan perbandingan untuk mengukuhkan pemahaman pembaca.

Sep 28, 2017

Cash Flow Untuk lelaki

JUDUL: Cash Flow Untuk lelaki
Penulis: Shamsudin Kadir
ISBN: 978-983-097-674-7
TEBAL: 232 ms
HARGA: RM25

CASH FLOW UNTUK LELAKI
Flasher: Poket bocor tetapi penuh











SINOPSIS

Jangan baca buku ini sekiranya:
           Kita sudah beli rumah sewaktu umur 25 tahun ke bawah.
           Kita berbelanja kurang daripada duit gaji.
           Kita ada sumber pendapatan bulanan kedua dan ketiga yang bukan MLM.
           Kita sudah pandai guna duit orang lain untuk beli rumah.
           Kita pandai guna duit orang lain untuk melabur.
           Kita sudah beli rumah dengan 90 peratus diskaun.
           Kita beraya ikut Islam bukannya orang Islam.
           Kita tahu modus operandi semua skim cepat kaya.
           Kita tahu bagaimana untuk mengetahui apabila duit kita menjadi berganda.
           Kita sudah membeli emas yang dikecualikan daripada GST pada setiap bulan.
           Kita dapat membezakan antara Skim Betul dan Skim Tipu.
           Telefon bimbit yang kita pakai itu dibayar oleh orang lain.
           Ansuran kereta kita dibayar oleh orang lain.

Buku ini dikhususkan untuk para lelaki yang merupakan ketua dalam sebuah keluarga. Besar tanggungjawab lelaki, bahkan di dalam Islam sudah menetapkan lelaki yang perlu menyediakan nafkah zahir seperti rumah, pakaian dan makanan kepada keluarganya. 

Sekiranya bercerai sekalipun, suami tetap mempunyai tanggungjawab untuk tempoh tertentu untuk bekas isterinya dan mempunyai tanggungjawab menanggung nafkah ke atas anak-anaknya.

Justeru, buku ini memberi panduan dalam pengurusan kewangan yang lebih efektif agar perancangan ekonomi keluarga lebih teratur dan terancang.

TENTANG PENULIS
SHAMSUDDIN KADIR (SK)
Pemegang ijazah Sarjana Komunikasi Pemasaran Bersepadu dari USM (2015). Mempunyai tauliah sebagai perunding latihan dan jurulatih utama SK Training Academy Sdn. Bhd. Merupakan Bendahari Kehormat bagi Pertubuhan Perunding Latihan dan Motivasi Muslim Malaysia (TAMRIN).

Beliau adalah konsultan Unit Trust (Unit Amanah) yang menubuhkan pasukan Konsultan atas nama Team SK, konsultan takaful untuk keperluan Takaful Keluarga seperti kad medikal dan hibah. Beliau turut terlibat dalam pelbagai lagi organisasi dan perkhidmatan yang berkaitan dengan kepakaran serta kemahiran beliau dengan mengendalikan klien-klien ternama seperti Malaysia Airports Holdings Berhad, Petronas, Malaysian Qualification (MQA), LHDN, Institut Latihan Kemahiran MARA, KWSP, FRIM, RISDA, PSMB Sabah, USIM, UiTM, organisasi di Brunei Darus Salam dan lain-lain.

Sering diundang untuk berbicara di TV1, Tv2, TV3, TV9, TV AlHijrah, Astro Awani dan Astro Oasis untuk pelbagai program seperti Malaysia Hari Ini, Assalamualaikum, Wanita Hari Ini, Respons, Apa Kata Wanita, 360, Dahsyat 13, Tabayyun dan Tanyalah Ustaz.

Pernah menjadi penulis dan kolumnis di majalah Nur, Gen Q, Anis  dan Dewan Ekonomi. Beliau menulis berbelas-belas judul buku di Malaysia dan di Indonesia. Beliau turut aktif memenuhi undangan ceramah dan tazkirah di surau dan masjid seluruh Malaysia membicarakan isu perancangan kewangan peribadi, perancangan harta pusaka dan motivasi diri.


Beliau boleh dihubungi di talian 010-500-1-500 atau 03-4142-5300 atau e-mel shamsuddinkadir@yahoo.com/shamsuddinkadir@gmail.com untuk sebarang undangan ceramah dan tazkirah serta konsultansi yang berkaitan.

Aug 29, 2017

Kiamat Hampir Tiba

Judul: Kiamat Hampir Tiba
Penulis: Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam
Kategori: Fardu Ain
Isbn: 978-983-097-671-6
Kod: Gb 0443
Tebal: 272 M/S
Harga: Rm 20.00/ 22.00










SINOPSIS: 

Buku   ini   terbahagi   kepada   dua   bahagian:   

> Bahagian   PERTAMA membawakan lebih   40 hadis  yang  menyebut   tentang  tanda-tanda kecilkiamat yang sudah banyak kelihatan dan berlaku pada akhir zaman ini.

Pembukuan 40 hadis akhir zaman ini bukanlah untuk menakutkan bahkania bertujuan untuk menambahkan keyakinan dan sebagai panduan juga harapan   agar   kita   berada   di   jalan   yang   benar.  

Antara   isu   yang dibincangkan   ialah:   Golongan   anti   hadis,   Bahaya   kemewahan,   Budaya rasuah berleluasa, Peperangan demi peperangan dan  Bermegah-megahdengan bangunan masjid.


> Manakala   Bahagian   KEDUA pula   memaparkan   kronologi   kejadian   hari kiamat   daripada   sebelum   kemunculan   Dajjal   sehingga   ia   muncul   dan dibunuh.


Juga huraian peristiwa-peritiwa lain yang akan berlaku setelah kematiannya sehingga berlakunya hari kiamat.

Tepi Kain

Judul: Tepi Kain       
Penulis: Izawati Eni
Isbn:   978-983-097- 670 - 9
Kod: Bp 00014
Harga: Rm 18
Tebal:   Ms  248
Kategori: Puris

FLASHER: 
Jangan suka intai-intai, nanti hati yang berkecai.
Jangan suka tuduh melulu, nanti diri yang malu!


FLAP KIRI:
Jangan perasan orang sibuk cerita hal kita, SEBAB kita sendiri yang meyibukkan orang untuk bercerita hal kita.


COVER BELAKANG:
Kain yang sama dijadikan pakaian yang sama dengan saiz yang sama,
Apabila dipakai orang yang BERBEZA,
Tetap TIDAK SAMA.



SINOPSIS:

Buku PURIS dengan tajuk TEPI KAIN, tulisan IZAWATI ENI ini merupakan artikel-artikel yang terdiri daripada kritikan sosial terutamanya yang berlegar dalam masyarakat Melayu ketika ini. Bagi masyarakat Melayu, tepi kain ini sungguh simbolik. Ibaratnya tepi kain ini bagaikan maruah. Tepi kain sangat dekat dengan si pemakai, apabila ada yang cuba menyentuh tepi kain pasti akan ada yang kena silat.

Peribahasa, “Jangan Jaga Tepi Kain Orang,” merujuk kepada jangan terlalu sibuk dengan perihal atau urusan orang lain! Sibuk dengan mengintai urusan orang yang tiada kena mengena dengan dirinya. Selepas itu, sibuk pula menjadi batu api atau menjadi tukang cerita dengan membuka aib orang!


Kini, peribahasa “Jangan Jaga Tepi Kain Orang” sudah tidak relevan lagi. Cuba bayangkan, pada suatu malam kita terlihat ada penyamun yang ingin menyamun rumah jiran, kita pun berkata, “Ah, jangan jaga tepi kain orang! Rumah dia kena samun bukan urusan aku,  asalkan bukan rumah aku yang kena samun.” Macam ada betulnya juga ‘kan? Patutkah kita jaga tepi kain orang atau jangan jaga tepi kain orang? Untuk mencari jawapan, teruskan membaca naskah ini hingga ke titik yang TERAKHIR!

Penawar Kehidupan

Judul: Penawar Kehidupan
Penulis: Fazimah Hayati & Muhd Kamil Ibrahim
ISBN: 978-983-097-672-3
Harga: RM20/RM22

Sinopsis

Penawar Kehidupan mengisahkan betapa manusia sentiasa diuji dan bagaimana manusia membuat pilihan bagi mencari jalan keluar. Ada yang semakin jauh tersasar dari Pencipta. Jalan lurus diketepikan. Mereka memilih laluan sukar kerana tidak mahu berfikir.

Bagaimana manusia jahil boleh terjebak ke lembah maksiat dan melakukan syirik dan khurafat? Biar setinggi mana pun pelajaran, jika tanpa pertimbangan akal dan iman, seseorang itu akan mudah diseret syaitan untuk mengingkari perintah agama.

Alhamdulillah, Di hujung jalan ramai yang berjumpa sesuatu bersifat abadi dan sejati.

Penawar Kehidupan mengajak manusia berfikir sejenak. Barangkali ada sesuatu yang boleh dimanfaatkan. Ada akal perlu digunakan.

PETIKAN

BAB 15

Kami duduk di samping Wak Mie dan mula menceritakan hajat dan masalah masing-masing. Wak Mie mengambil sebiji mangkuk berisi air lalu menghiris beberapa kepingan limau purut dan dimasukkan ke dalam air tersebut. Setelah beberapa ketika Wak Mie mula mengupas tilikannya. Kami berdua sama-sama telah disihir dan sekiranya sihir tersebut tidak dikeluarkan akan memudaratkan kami. Wak Mie kemudiannya memandang tepat wajah kami dan bertanya sama ada kami mahu mengeluarkan sihir tersebut.

Kami berpandangan antara satu sama lain dan serentak menjawab “Ya, Wak.” Wak Mie mengambil dua helai kertas dan menulis sesuatu di atasnya, sehelai kertas itu

dihulurkan kepada Shila dan satu lagi kepadaku. Aku berasa agak bingung dan terus bertanya apakah maksud nombor-nombor di atas kertas itu. Wak Mie menerangkan itulah kos yang perlu dibayar untuk mengeluarkan sihir. Sekali lagi kami berdua bertentang mata. Pada kertas itu tertulis RM3000 seorang.

Wak Mie membuka pintu belakang bilik tersebut dan meletakkan hirisan limau di depan pintu. Sambil memegang sebiji tempurung kelapa yang dialas kain hitam, beliau memanggil dan kemudiaannya bercakap-cakap dengan seseorang yang kami tidak nampak mahupun dengar.

“Khadam dia ke?” aku berbisik kepada Shila.


Shila menjawab, “Jangan risau, tu jin Islam.” Di saat itu dapat kurasakan bulu romaku meremang. Tiba-tiba terdengar dua benda jatuh ke dalam tempurung kelapa. Wak Mie menunjukkan sebilah keris kecil serta besi berbentuk dua mata yang menurutnya barang sihir yang telah dimasukkan ke dalam badan kami dan menyebabkan kami sakit. Aku hanya dapat merenung dengan mulut yang terbuka.

Throwback

Judul: Throwback
Pujuklah Hati 5
Penulis: Bonda Nor
ISBN: 978-983-097-673-0
HARGA: RM25.00
TEBAL: 200 ms


Flasher: Sesekali menoleh ke belakang seharusnya menjadikan kau lebih matang.

Sinopsis

Kata orang …
“Jangan pandang belakang.” Betul tu. Saya setuju! What past is past. Yelah … Buat apa nak fikir tentang perkara yang sudah lepas.
Jalan terus! Fokus masa depan lagi bagus!

Tapi kemudian saya sedar satu perkara. Jika diibaratkan hidup ini seperti memandu kereta, kita tetap memerlukan back mirror dan side mirrors.

Untuk apa? Untuk pandang belakang. Untuk kita jeling sesekali. Kadang untuk mengawasi situasi. Kadang sekadar untuk menyedapkan hati.

Demikian hidup ini. Setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita tidak pernah sia-sia. Tetap ada gunanya. Ya … sekalipun perkara itu pernah melukakan hati kita. Sekalipun ia pernah menjebakkan kita dengan dosa. Masih ada yang boleh kita belajar daripadanya!

Misalnya bagi saya sendiri. Mengingati perkara yang pernah terjadi, buat saya lebih mudah memahami situasi hari ini. Lebih mudah mengendalikan hati agar lebih matang dan bertenang-tenang dengan pelbagai kerenah orang.



Saat terimbas kenangan, jadilah si pintar yang mahu belajar. Jadilah si akur yang tahu bersyukur.

 MUQADDIMAH
  
Sabda Rasulullah SAW: 
1)                  Orang yang lebih baik daripada semalam, adalah orang yang beruntung. 
2) Orang yang sama saja macam semalam, adalah orang yang rugi.
3) Orang yang lebih buruk daripada semalam, adalah orang yang celaka. 

Baik, sekali lagi ... mari kita tanya sama hati. 
'Apa khabar semalam kita? Lebih baik, lebih buruk atau sama sahaja?' 
'Adakah kita tergolong dalam kumpulan manusia yang untung, atau rugi atau celaka?'  Jawapannya tertakluk kepada persepsi kita sendiri. 

Mari kita pilih untuk menjadi lebih positif.  Semalam, mungkin terlalu banyak ujian berbentuk musibah yang kita terpaksa hadapi. Jangan pandangnya sebagai suatu kerugian. Pandangnya sebagai satu pertambahan ilmu. Tak kena, mana kita tahu, kan? Pandangnya sebagai pertambahan pengalaman. Dah kena, baru kita mengerti selok-belok kehidupan. Bahkan daripada musibah itu, mungkin ada dosa kita yang telah dihapuskan. Mungkin juga darjat iman kita telah ditingkatkan. Maka, bersyukur!

Semalam, mungkin kita telah kehilangan seseorang yang tersayang. Jangan pandangnya sebagai satu kerugian. Pandangnya sebagai satu cara yang telah Allah atur untuk membuat kita lebih dekat dengan Dia dan tidak hanya bergantung kepada kasih sayang manusia. Dalam kubur nanti, kita seorang diri. Di akhirat nanti juga tiada siapa yang akan setia memperjuangkan kita lagi. Kita terpaksa melalui segala-galanya sendiri. Maka, berlatih! 

Kawan, apabila kita jujur kepada diri kita sendiri, tentu kita terpaksa akui yang kita juga ada banyak melakukan kesilapan. Ada sesetengah perkara yang kita buat dahulu, hari ini kita sendiri terpaksa tunduk akur dan tidak bersetuju dengan tindakan itu.

Ya, manusia tidak lepas daripada melakukan kesilapan. Dan kita manusia. Akui saja kelemahan kita dan sedia untuk memperbetulkannya. Orang lain juga manusia. Maka berlapang dadalah untuk menerima apa juga kesilapan dan kelemahan mereka. Kita mahu berubah menjadi lebih baik. Doakan orang lain juga menjadi lebih baik. 


Come on! Semalam sudahpun berarak pergi dan esok sedang menanti. Meskipun sesekali menjeling ke belakang dan menumpu pada apa yang ada di hadapan, pastikan kita mampu fokus pada apa yang kita boleh lakukan pada hari ini. Selamat menelusuri Throwback – Pujuklah Hati 5. Semoga kita menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Amin.

Jul 5, 2017

Elak ICU Kewangan

Judul: Elak ICU Kewangan
Penulis: Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir
ISBN: 978-983-097-666-2
KOD: GB0440
TEBAL: ms 308
HARGA: RM25.00

Flasher: Fahami perbezaan antara perlu dan mahu.










Sinopsis

Apakah maksud kekayaan yang sebenar? Berapa banyak wang yang kita perlukan untuk bahagia? Kenapa kita sentiasa merasa tidak cukup?

Kebiasaannya, berapa banyak pun wang yang kita miliki, pasti kita masih belum puas dengan apa yang kita ada. Itu yang menyebabkan selalu terjadi, setiap kali gaji kita hanya dapat memegangnya sekejap. Duit gaji akan diagihkan untuk membayar hutang dan pada hujung bulan kita kembali menghitung hari untuk menerima gaji semula. Jangan biarkan rutin ini berterusan!

Buku ini membantu kita menguruskan wang dengan bijak dan merancang kewangan untuk mengelakkan pokai hujung bulan. Sesuai untuk rujukan mereka yang baru memulakan kerjaya dan peringatan bagi golongan yang telah berusia.
 



Penulis: Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir

Anak kelahiran Kuala Lumpur. Pengasas dan Perunding Utama HIJRAH Wealth Management Sdn. Bhd., syarikat konsultan perancangan kewangan Islam ini merupakan akauntan bertauliah berkelulusan Bachelor of Economics dari Sydney University, Australia. Sebelum ini beliau merupakan Pengerusi Eksekutif HIJRAH Unit Trust Management Berhad yang mengeluarkan dana syariah pertama untuk wanita, dan Pengerusi Eksekutif ASNITA di mana beliau juga merupakan separa pemiliknya. Memulakan kerjaya di sebuah bank komersial tempatan sebelum berhijrah ke syarikat antarabangsa American Express sebagai Pengurus Akaun dan Kawalan Kewangan. Pernah menjadi Pengarah Urusan sebuah syarikat pengurusan dana Islam yang mengendalikan dana sebanyak RM150 juta.

Beliau pernah membentangkan kertas kerja di peringkat antarabangsa termasuk di Forum Perbankan dan Kewangan Islam di Bahrain. Beliau juga pernah ditemuramah Radio BBC, London. Dalam bidang sosial, beliau merupakan Presiden Persatuan Pengurusan Kewangan dan Harta Islam Malaysia, AJK Majlis Perunding Wanita Islam di bawah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia serta Ahli Lembaga Pengarah Tabung Warisan Negeri Selangor.


Beliau telah menghasilkan buku-buku pengurusan kewangan peribadi, Cukup Wang Hati Tenang (2005), Ke Mana Wang Anda (2009), Bijak Mengurus Wang (2012), Cukupkah Wang Anda (2014) dan Ada Apa Dengan RM (2017). Beliau pernah mengendalikan slot rancangan Wanita dan Pelaburan di radio IKIM.fm, Tip Pengurusan Kewangan di Radio KLfm dan slot di MelakaFm. Beliau sering muncul di kaca TV dalam program berkaitan pengurusan kewangan seperti Malaysia Hari Ini, Wanita Hari Ini, Selamat Pagi Malaysia, Astro Awani, dan beberapa program di TV3 dan TV AlHijrah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...