.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

Apr 10, 2017

8 Langkah Memahami Bid'ah

Judul: 8 Langkah Memahami Bid'ah
Penulis: Ustaz Muhadir Haji Joll
Kategori: Fardu Ain
ISBN: 978-983-097-661-7
KOD: GB 0434
TEBAL: 112 m/s
HARGA: RM 10.00/ 12.00*










DETAIL:

Bid’ah sering menjadi isu yang memecah belahkan masyarakat Islam, malah menjadi perbahasan di kalangan orang awam. Amalan seperti membaca Yasin pada malam Jumaat dan sambutan Maulidur Rasul adalah bid’ah yang sudah lama diamalkan.

Buku ini hadir bagi memberi pencerahan yang jelas dengan membawa 8 langkah yang mesti kita ketahui bagi memahami apa sebenarnya bid‘ah dan mengapa ia menjadi isu hangat yang sering diperdebatkan.


SOKONGAN

“Untuk mengetahui bid‘ah (dhalalah) atau tidaknya sesuatu perbuatan atau perkataan seseorang, kita perlulah mempunyai asas pengetahuan yang cukup tentang dalil-dalil al-Quran, sunnah, ijmak, qias dan kitab-kitab  feqah yang diakui. Kita harus terlebih dahulu melihat kepada  masalah yang ada. Kemudian meneliti, adakah terdapat ayat, hadits, atau qias yang menunjukkan bahawa ia adalah bid‘ah (dhalalah) atau tidak. Jika ternyata tidak ada satu pun dalil yang bertentangan dengannya, maka tidak diragukan lagi bahawa hal tersebut adalah boleh (bukan haram atau Bid‘ah Dhalalah).”
~ Al-Kalim ath-Thoyyib: Fatawa ‘Ashriyyah (Fatwa-fatwa Kontemporari), Syaikh Ali Jum‘ah, Mantan Mufti Mesir

INFO PENULIS
USTAZ MUHADIR BIN HAJI JOLL AS-SANARIY. Mantan Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Kini merupakan Penasihat Syariah Galeri Ilmu Media Group. Sering dijemput sebagai pentazkirah tetap segmen Maulid@IKIM.fm, Tarbiyah dan Topik Jumaatdi Radio IKIM dan AzZikradi Radio KLfm. Juga sering muncul dalam rancangan keagamaan di TV AlHijrah, TV3, dan TV9. Aktif menyampaikan ceramah serta mengendalikan daurah di seluruh Malaysia. 8 Langkah Memahami Bid‘ahadalah karya ke-13 beliau terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...