JUDUL: AL-ADAB AL-MUFRAD
PENULIS: AL-IMAM AL-BUKHARI
KATEGORI: FARDU AIN
ISBN: 978-983-097-627-3
KOD: GB 0414
SAIZ: 16.5 cm x 23.5 cm
TEBAL: 264 m/s
ISI DALAM: 1C
BERAT: 0.3 KG
HARGA: RM 22.00/24.00
SINOPSIS:
AL-ADAB AL-MUFRAD (Jilid pertama) menghimpunkan hadits-hadits Rasulullah
dan atsar para Sahabat berkenaan adab dan akhlak Islam yang mesti ada pada setiap
umat Islam.
Antara tajuk yang terdapat dalam jilid pertama ini:
✔Keutamaan dan kelebihan
silaturahim
✔Adab terhadap jiran
✔Akhlak sesama Muslim
MUQADDIMAH KITAB
Oleh: Al-Muhaddits al-Ushuli Syeikh ‘Abdul
Fattah Abu Ghuddah
Imam al-Bukhari telah mendatangkan di dalam kitabnya
iaitu al-Jaami’ as-Soheh (iaitu Sahih Bukhari) bagi tajuk al-Adab, dan
beliau mengkhususnya sebagai satu bab di samping bab-bab lain.
Akan tetapi,
oleh kerana ketatnya syarat yang beliau letakkan (untuk memasukkan hadits) di
dalam kitab Soheh Bukhari maka tidak banyak hadits dan atsar Sahabat yang
berkaitan dengan adab dan zuhud yang beliau keluarkan (iaitu riwayatkan) di
dalamnya. Ini kerana hadits-hadits (yang beliau hafal) tersebut tidak bertepatan
dengan syarat-syarat yang beliau gunakan di dalam Sahih Bukhari.
Oleh kerana hadits-hadits dan atsar-atsar tersebut sangat
diperlukan oleh seorang muslim di dalam urusan kehidupannya, maka beliau
berpandangan perlunya mengasingkan bagi tajuk ‘Adab’ menjadi sebuah kitab yang
terasing (daripada Sahih Bukhari) yang diperluaskan di dalamnya periwayatan
hadits-hadits.
Maka beliau menghasilkan kitab ini bagi tajuk tersebut dan
beliau tidak mensyaratkan di dalamnya (hanya) riwayat yang soheh (sahaja)
bahkan beliau telah mengeluarkan (iaitu meriwayatkan) di dalamnya hadits-hadits
yang soheh, hasan dengan semua pembahagian-pembahagiannya, dan banyak hadits
yang dhoif juga”.
Penghasilan buku ini bagi tajuk ‘Adab’ serta tidak
disyaratkan di dalamnya (hanya) riwayat yang soheh dan hasan (sahaja) merupakan
sempurnanya kefahaman (fiqh) Imam al-Bukhari rahimahullahu Taala, dan merupakan
kesungguhan beliau untuk menyebarkan adab-adab Islam, yang mana kebaikan tidak
akan wujud melainkan bagi orang yang beradab dengannya dan barangsiapa yang
berpaling darinya (iaitu meninggalkannya) maka dia diharamkan akan seluruh
kebaikan.
Hasil usaha (iaitu penghasilan kitab ini) oleh Imam al-Bukhari juga
adalah sebagai mengikuti thoriq (cara) guru-gurunya dan guru-guru kepada
guru-gurunya yang mereka ini tidak meletakkan syarat (hanya) riwayat-riwayat
yang soheh atau hasan sahaja di dalam kitab-kitab serta periwayatan-periwayatan
mereka pada tajuk adab dan zuhud serta seumpama dengannya, bahkan mereka
mengeluarkan (iaitu meriwayatkan) banyak hadits yang dhoif di dalamnya
sepertimana dapat dilihat di dalam kitab Az-Zuhd karangan Imam Ahmad,
kitab Az-Zuhd wa ar-Raqaiq karangan Imam ‘Abdullah bin al-Mubarak
rahimahumallahu Taala dan banyak lagi kitab selain mereka berdua.
Telah meriwayatkan oleh Al-Khatib al-Baghdadi di dalam
kitabnya Al-Kifayah dengan sanad beliau (yang bersambung) daripada Imam
Ahmad ibn Hanbal rahimahullah Taala, bahawa beliau telah berkata:
“Apabila kami
meriwayatkan daripada Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam dalam perkara
halal, haram, sunnah-sunnah dan hukum-hakam maka kami ketatkan syarat pada sanad-sanadnya,
dan apabila kami meriwayatkan daripada Nabi SAW pada
perkara Fadhoil al-A’mal (iaitu kelebihan-kelebihan sesuatu amalan), perkara
yang tidak meletakkan sesuatu hukum dan tidak mengangkatnya maka kami
permudahkan (syarat-syarat penerimaan) pada sanad-sanadnya”
“Barang siapa pada zaman mutaakhir ini cuba untuk
membuang hadits-hadits dhoif secara mutlak, dan mula membuang daripada
riwayat-riwayat Imam at-Tirmizi, an-Nasa’i, dan Ibnu Majah (di dalam
kitab-kitab Sunan mereka) akan hadits-hadits dhoif, begitu juga membuang
riwayat-riwayat Imam al-Bukhari di dalam kitab ini, maka dia telah melencong
daripada kebenaran serta jalan Imam-Imam para salaf terdahulu ridhwanullah
‘alaihim ajma’iin”.
Untuk Pertanyaan: KLIK SINI
Wsapp: 011 3293 3466
Wsapp: 011 3293 3466
-----------------------------------------
No comments:
Post a Comment