.

Selamat Berkunjung Ke . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U .

Oct 12, 2008

Bila Analog Ke Medan Digital


Tajuk entri kali ini sebenarnya memetik mesej yang disampaikan oleh Abu Saif yang merupakan antara pengunjung awal ke blog Editor Kanan Jabatan Buku, Encik Zakaria Sungib.

Ya, cerita benar! Editor kita dah mula 'terjun' ke dunia blog! Ikut perkembangan semasa katanya. Alhamdulillah, sememangnya sudah lama Jabatan ini cuba untuk meneroka alam siber yang tidak bersempadan ini. Dengan harapan mesej Jabatan dapat disampaikan kepada umum dengan lebih pantas dan pada masa yang sama ingin mewujudkan komuniti Jabatan Buku sendiri.


Hari ini, dunia blog bukanlah satu fenomena yang baru. Malah sudah menjadi satu trend yang makin menjadi-jadi. Tidak hairanlah jika yang masih di bangku sekolah pun sudah mula berjinak-jinak dengan blog. Tujuannya sama. Sebagai satu alternatif kepada diari harian yang makin malap zaman kegemilangannya.

Dengan adanya blog, kita bebas menulis tentang apa sahaja yang kita suka. Tapi awas, jangan sampai timbul kontroversi pula. Mungkin ramai yang sedia maklum dek kerana konsep blog yang tiada sekatan ini, ada pemilik blog yang kena tangkap! ISA lagi! Hmm...kena ikut etika la maksudnya tu.

Berbalik kepada Editor Zakaria yang sudah mula mem'blog'kan diri (jangan guna bahasa ni, tak lulus DBP pun), beliau lebih banyak berkongsi pengalaman dan juga tip-tip dalam bidang penulisan di dalam blognya. 'Otai' kami ini sememangnya tidak pernah lokek dengan ilmu. Memang banyak perkara yang dapat kita pelajari dan hayati daripada blog beliau. Terima kasih Pak Ya (panggilan mesra di pejabat, hehe)!

Untuk ke blog Encik Zakaria, boleh klik pada ikon Zakaria's Corner di menu kanan blog ini atau terus ke http://zakaria-sungib.blogspot.com

Selamat berkongsi ilmu dan pengalaman!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...