.

Selamat Berkunjung Ke . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U .

Nov 14, 2012

Memilih Untuk Bahagia

GB0191 :  Memilih Untuk Bahagia
Pengarang : Nor Hayati Sapii
Tebal  : 276 m/s
ISBN : 978-930-097-349-4
Harga : RM19.00 S/M dan RM21.00 S/S
Ramai daripada kita yang berasa tidak bahagia malah kecewa dengan pasangan suami dan isteri masing-masing. Kadang- kadang, perkara yang menjadi punca rasa tidak bahagia itu adalah suatu perkara yang kecil sahaja. Suami pula biasanya banyak complain menangani isteri yang suka berleter. Saya amat tertarik dengan kata-kata Yang Berbahagia Ustaz Badli Shah Alauddin dalam satu rancangan televisyen menangnai isteri yang berleter. Kata beliau, 'Kalau isteri berleter, maknanya dia sihat!'
Isteri yang sekali sekala dapat berleter akan berasa lega kerana tidak lagi menyimpan bebanan perasaan, semuanya sudah diluahkan. Alangkah baiknnya jika suami-suami di luar sana bersetuju dengan kenyataan ini.Sekurang-kurangnya anggaplah leteran isteri itu sebagai 'pemanis telinga'. Sesekali, kajilah juga leterannya itu yang mungkin ada asasnya dan membawa kebaikan. Seseorang isteri tidak akan berleter tanpa sebab.
Kita sering mengeluh dengan ujian yang menimpa, walhal kita boleh memilih untuk bahagia biarpun di kelilingi pelbagai masalah dan dugaan . Pilihan di tangan kita sendiri sama ada mahu derita atau mahu bahagia.
Ada orang mempunyai harta yang melimpah, namun tidur malamnya jarang nyenyak. Pelbagai perkara yang membelenggu fikirannya. Ada orang yang hidupnya tidak berharta, tetapi malamnya dia boleh tidur nyenyak dan selesa. Menarik bukan? Itulah sebahagian tanda keadilan Allah. Namun jarang kita perasaan jika kita renungkan dengan mendalam.
Memilih untuk bahagia adalah buku motivasi. Pelbagai bentuk ujian manusia. Ujian rumah tangan, ujian saudara-mara, ujian persekitaran, ujian di tempat kerja, ujian kemiskinan dan lain-lain. Semuanya terletak pada diri sendiri untuk bertindak mencari kebahagian dan meninggalkan derita. Asasnya adalah berpegang teguh pada agama Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...