.

Selamat Berkunjung Ke . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U .

Jan 7, 2010

Garapan Pengalaman Peribadi

Pengalaman peribadi sebagai pelajar dan hasil kajian yang dibuat sepanjang menuntut di Indiana, Amerika Syarikat membantu Nurulsham Saidin menghasilkan novel sulungnya yang mempesona, Dingin Salju Indiana terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd.

“Saya membuat kajian dan penelitian dalam menggarap watak dan latar untuk menghidupkan jalan cerita. Berpandukan pengalaman sendiri di Indiana, saya olah dengan bahasa yang mudah agar pembaca dapat sama-sama menyelami apa yang dirasai oleh setiap watak di dalam novel ini,” kata Puan Nurulsham dalam temubual bersama DJ Fairuz Hj Noordin di radio IKIM.fm pada Disember lalu.

Beliau mengakui pernah menulis novel separuh jalan sebelum berjaya menghasilkan Dingin Salju Indiana. “Sebelum ini saya pernah menulis novel tetapi tidak habis. Rupanya apabila dikaji, saya dapati saya tidak dapat menghayati watak-watak dengan baik.”

Untuk mengatasinya, beliau mencatat setiap watak pada sekeping kertas. Belau tulis perwatakan dan apa yang akan terjadi pada watak-watak itu pada ‘kertas watak’ tadi. Dengan itu beliau dapat memastikan setiap watak ada kesudahan ceritanya, tidak tenggelam begitu saja.

Dingin Salju Indiana adalah novel dewasa pertama terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd. Dengan mengekalkan konsep dakwah dan tarbiah, novel ini digarap halus dengan penceritaan yang ditukangi dengan bijak tanpa menggunakan lenggok sastera yang berat.

Dr. Amida Abdulhamid dalam kata pengantar novel ini menyifatkan Dingin Salju Indiana sebagai “novel lincah” yang “memukau pembacaan”. Novel setebal 376 halaman yang membuka tirai pasaran 2010 ini dijual dengan harga RM19.50.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...