.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

Feb 21, 2014

Kekeliruan Umat, Inilah Jawapannya

JUDUL: KEKELIRUAN UMAT; INILAH JAWAPANNYA
PENULIS: USTAZ MUHADIR HAJI JOLL
ISBN: 978-983-097-424-8
HARGA: RM 28.00/RM 30.00
TEBAL: 341 ms

SINOPSIS:
Buku ini adalah himpunan 65 persoalan dan jawapan popular tentang perkara khilafiah yang sering diperdebatkan oleh masyarakat sehingga menimbulkan kekeliruan dalam memahaminya. 

Dihurai dalam bentuk soal jawab ringkas dan padat untuk lebih mudah difahami dan dihafal berserta dalil-dalil al-Quran, hadis dan juga pendapat ulama yang muktabar. Sesuai dibaca oleh para penuntut ilmu dan masyarakat awam.

ISI KANDUNGAN:

BAHAGIAN PERTAMA: PERBAHASAN UMUM

BAB 1:  BID‘AH
1.                Makna bid’ah
2.                Pembahagian bid’ah 
3.                Para ulama yang bersetuju dengan pembahagian Imam Syafi’i
4.                Pembahagian bid’ah kepada 5 bahagian
5.                Ulama menyokong pembahagian Imam al-Izz Ibn Abd as-Salam
6.                Dalil ada Bid’ah Hasanah
7.                Perkataan bid’ah ada dua maksud, iaitu baik dan tidak baik
8.                Tidak boleh melakukan perkara baharu jika tidak pernah dibuat atau disuruh
oleh Rasulullah? Melakukannya bermakna melakukan Bid’ah Dhalalah (sesat)?                 
9.                Taqrir (pengakuan) Rasulullah ?
10.            Para Sahabat melakukan perkara baharu yang tidak pernah dibuat atau disuruh oleh
Rasulullah selepas kewafatan Baginda
11.            Pendapat Imam Abu al-Hasanat, Muhammad Abdul Hayy al-Laknawi al-Hindi
tentang bid’ah
12.            Kaedah: لَوْ كَانَ خَيْرًا مَّا سَبَقُونَا إِلَيْهِ“Sekiranya perkara itu baik, tentulah mereka
mendahului kita beramal kepadanya.”
13.            Melakukan Bid’ah Hasanah diberi pahala
14.            Kesan buruk jika bid’ah hanya ada Bid’ah Dhalalah
15.            Hukum mengatakan bid’ah terhadap perkara-perkara khilafiyyah dan perkara
yang tsabit dengan hadis Dhaif
16.            Nasihat berharga Mantan Mufti Besar Mesir, Al-Alim al-Allamah al-Faqih al-Ushuli,
Syeikh Ali Jum’ah, hafizhahullah
17.            Kesimpulan dari perbincangan tentang bid’ah
18.            Suatu renungan:
A) Syeikh Ibn Taimiyyah mengakui adanya Bid’ah Hasanah
B) Syeikh Ibn Taimiyyah membuat Bid’ah Hasanah dalam berzikir

BAB 2 :  AT-TARK (Apa-apa yang tidak dibuat oleh Nabi)
1.                Makna At-Tark
2.                Dalil apa yang tidak dibuat atau apa yang ditinggalkan Nabi tidak semestinya haram           
3.                Kenapa Rasulullah  meninggalkan melakukan sesuatu perkara?
4.                Peringatan penting: Suatu kekeliruan yang perlu dibetulkan

BAB 3:  BENTUK IBADAH DARIPADA RASULULLAH SAW
1.                Bentuk ibadah daripada Rasulullah 
2.                Pengurangan atau Penambahan pada Ibadah
3.                Kaedah: اَلأَصْلُ فِي الْعِبَادَاتِ اَلتَّوْقِيفُ.Asal dalam ibadah ialah terhenti.”

BAB 4: HADIS DHAIF (LEMAH)
1.                Hukum beramal dengan hadis dhaif
2.                Kesepakatan muhadditsin
3.                Suatu peringatan berguna: Pembahagian hadis

Saiz Poket
BAB 5:  MAKNA IBADAH
Makna ibadah dan huraiannya
Kesalahan dalam memahami makna ibadah hakiki dan ibadah umumi dan kesannya
Contoh perbuatan yang disertai dengan ketundukan dan perasaan merendah diri, tetapi bukan bermaksud menyembah (ibadah hakiki)
Kesimpulan

BAB 6: DALIL SYARAK BUKAN HANYA AL-QURAN SAHAJA


BAHAGIAN KEDUA: PERBAHASAN KHUSUS

BAB 7:  AQIDAH
1) Al-Asya’irah
Renungan:
a) Syeikh Ibn Taimiyyah mengakui peranan ulama al-Asya’irah
b) Pengakuan ulama Arab Saudi tentang majoriti ulama mazhab
berpegang kepada mazhab Imam al-Asy’ari dan menyebarkannya.
2) Sifat 20
3) Tauhid 3
Fatwa lengkap tentang Tauhid 3 daripada Darul Ifta’ Mishriyyah
(Pusat Fatwa Republik Mesir)
4) Muhkamat dan Mutasyabihat
5) Istiwa’
6) Hadis Jariah
7) Tawassul
Renungan: Syeikh Ibn Taimiyyah mengatakan tidak ada perbezaan di antara orang hidup dan orang mati
Renungan:
a) Syeikh Ibn Taimiyyah membolehkan istighatsah dan tawassul
b) Syeikh Ibn Taimiyyah membenarkan tawassul Nabi Adam kepada Nabi Muhammad SAW
8) Tabarruk
Renungan: Syeikh Ibn Taimiyyah meriwayatkan Imam Ahmad bin Hanbal bertabarruk dengan kubur Imam Syafi’i
Cerita antara Sayyid ‘Alawi bin Abbas al-Maliki dengan Syeikh Abdur Rahman bin Nashir as-Sa’di
9) Menggunakan tangkal atau azimat (hirz) yang ditulis ayat-ayat al-Quran
Renungan: Syeikh Ibn Taimiyyah membenarkan menggunakan tangkal atau azimat

BAB 8:  FEQAH
1) Hukum menyentuh kulit perempuan ajnabi
2) Melafazkan niat (talaffuzh bi an-niyyah) sebelum solat
3) Meletakkan tangan selepas takbiratul ihram
4) Cara naik dari sujud ke rakaat seterusnya dengan merapatkan kedua-dua tangan seperti orang yang membuat adunan tepung (Al-‘Ajin)
5) Menggerak-gerakkan jari telunjuk ketika tasyahhud
6) Menyapu muka selepas salam
7) Berwirid selepas solat
8) Zikir nyaring selepas solat
9) Berdoa secara berjemaah
10) Bersalam selepas solat
11) Qadha’ solat
12)Qunut Pada Solat Subuh
13) Azan dua kali pada hari Jumaat
14 Solat Qabliyyah sebelum maghrib
15) Solat Qabliyyah (sebelum) Jumaat
16) Membaca surah Yaasin pada setiap malam Jumaat
17) Tarhim sebelum solat Subuh
18) Menambah taswid (menyebut “Sayyidina”) ketika tasyahhud, berdoa dan memuji Rasulullah صلى الله عليه وسلم

BAB 9: ZIKIR DAN BACAAN
1) Zikir berjemaah
2) Menggerakkan badan ketika berzikir
3) Membaca surah Yaasin kepada orang yang hampir meninggal dunia atau ketika di dalam majlis

BAB 10: KEMATIAN
1) Kenduri tahlil/ kenduri arwah
Renungan: Syeikh Ibn Taimiyyah membenarkan memelihara aurad (bacaan-bacaan wirid) seperti solat, membaca al-Quran, berzikir atau berdoa
2) Pahala doa, bacaan al-Quran, tahlil dan sedekah kepada orang mati
Renungan:
a)   Syeikh Ibn Taimiyyah mengatakan mayat mendapat manfaat daripada amalan orang hidup
b)  Syeikh Ibn Qayyim al-Jauziyyah mengatakan sampai pahala amalan orang hidup kepada orang mati
c)  Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab an-Najdi membenarkan sampainya pahala bacaan al-Quran yang dihadiahkan kepada mayat

BAB 11: KUBUR
1) Menabur bunga di atas kubur
2) Menjirus air di kubur
3) Mencacak bunga di atas kubur
4) Batu nisan
5) Meninggikan kubur
6) Talqin
Renungan:
a)    Syeikh Ibn Taimiyyah tidak pernah menyalahkan/mengharamkan amalan talqin
b) Syeikh Ibn Taimiyyah memperakui ada kehidupan di dalam kubur dan orang mati boleh mendengar
c)  Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab an-Najdi menganjurkan talqin mayat selepas dikebumikan
7) Membaca al-Quran di kubur
Renungan:
a) Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab an-Najdi cenderung kepada pendapat sampainya kiriman hadiah pahala bacaan al-Quran kepada orang mati dan beliau menganjurkan membaca al-Quran di kubur
b) Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab juga menganjurkan membaca surah-surah al-Quran dan menghadiahkan pahala kepada semua ahli kubur.
8) Menziarahi makam Rasulullah 
Faedah: Kitab Al-Azkar yang diubah
9) Hukum perempuan menziarahi kubur
Renungan: Syeikh Ibn Taimiyyah membolehkan menziarahi kubur

BAB 12:  PAKAIAN DAN ALAT
1) Serban
2) Rida’ (selendang)
3) Jubah
4) Kopiah
5) Menggunakan tasbih

BAB 13; MAULIDUR RASUL
1) Hukum menyambut Maulidur Rasul
Pendapat Syeikh Ibn Taimiyyah
2) Berdiri ketika Mahal al-Qiyam (tempat berdiri) dalam Maulidur Rasul

BAB 14: UMUM
1) Nabi Muhammad tidak sesat
2) Ibu ayah Nabi ahli fitrah (tidak kafir)
3) Kemuliaan Ahlil Bait Rasulullah
4) Maksud hadis: صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي (Solatlah kamu seperti mana kamu melihat aku (Rasulullah) bersolat)
5) Mencium tangan ulama dan orang soleh
6) Tasawuf dan Tariqat
Renungan: Syeikh Ibn Taimiyyah memboleh dan menganjurkan Tasawuf
7) Siapakah kumpulan As-Sawad al-A’zham?
8) Berpegang kepada 4 mazhab
9) Mengamalkan pendapat yang bertentangan dengan pendapat mazhab yang empat
10) Talfiq
11) Tidak bermazhab
Dialog di antara Syeikh Ramadhan al-Buthi dengan seorang yang tidak mahu bermazhab
12) Mengambil hukum terus dari Al-Quran dan hadis tanpa melihat pendapat ulama dalam kitab-kitab feqah
Dialog Syeikh Dr. Abdullah al-Arfaj dengan ulama Arab Saudi

13) Maksud perkataan Imam Syafi’i: إِذَا صَحَّ الْحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي (Jika hadis itu shahih, maka ia adalah mazhabku.)

---------------------------------------
Untuk Pertanyaan: KLIK SINI
Wsap: 011 3293 3466

----------------------------------------

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...