.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

Mar 19, 2012

Mudahkan Jangan Susahkan


GB0162 : Mudahkan Jangan Susahkan

Pengarang : Syed Alwi Alatas
Tebal : 276
ISBN : 978-983-097-348-7
Harga : W/M:RM21.00 E/M:RM23.00

Manusia! Mereka menyukai kemudahan. Jika ada dua pilihan dihadapan, mereka akan cenderung memilih yang lebih mudah. Bahkan jika pada suatu masa pilihan yang mereka akan mencari jalan, mencipta sesuatu agar aktiviti mereka menjadi lebih mudah untuk dilakukan. Mereka tidak menyukai kesusahan dan berusaha menghindarinya.
***********
Saya terus terbayang-bayang wajah sayu lelaki tua itu ketika saya memakan gado-gadonya. Saya memakan gado-gado itu dan terus memakannya dengan penuh berselera. Wajah lelaki itu terus terbayang. Senyumannya yang nyaris-nyaris tidak kelihatan sudah cukup untuk menyingkirkan perlahan kerut-kerut di wajahnya sebagai pembuka jalan bagi sinar matahari senja memantul selepas menyinari kebahagiaan kepada alam disekelilingnya. Bayang-bayang tangannya yang menggeletar tetapi ikhlas itu menyedarkan saya betapa kuasa keikhlasannya telah menjadi penyedap yang luar biasa bagi gado-gado yang dihasilkannya.
Saya terus makan gado-gado itu hingga habis tidak bersisa. Saya terpegun untuk beberapa saat sambil menatap pinggan yang sudah kosong. Kini saya sedar sepenuhnya. Saya betul-betul tidak mampu menolak satu hakikat ini; itulah gado-gado paling lazat yang pernah saya makan seumur hidup saya!
Sewaktu melihat besarnya kesusahan yang dialami orang lain, kita mungkin terkejut apabila menyedari betapa banyakknya kemudahan yang kita miliki dalam hidup ini. Tetapi kita masih suka mengeluh dan terlupa untuk bersyukur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...