.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

Oct 12, 2010

Wahai Wanita, Bimbinglah Dirimu...


Judul: WAHAI WANITA BIMBINGLAH DIRIMU
Penulis: Ustaz Pauzi Hj. Awang
Kategori: Tarbiah Rohani
Tebal: 115 hal.
ISBN: 978-983-097-256-5
Harga: RM15/RM17 (S/S)

Wahai Wanita Bimbinglah Dirimu ialah sebuah buku fardu ain. Mengandungi perkara-perkara asas fikah yang wajib diketahui dan dipelajari oleh setiap kaum wanita. Malah wajib dipelajari juga oleh kaum lelaki agar mudah mengajarkannya kepada kaum wanita di bawah jagaannya seperti isteri dan anak-anak perempuan.


Penulis asal ialah Muhammad bin Salim bin Hafiz bin Abdullah bin Aidrus bin al-Husain, Ibn al-Syaikh Abu Bakar bin Salim al-Alawiyy al-Husainiyy al-Hadramiyy al-Syafi’i.

Buku ini diterjemah oleh Ustaz Pauzi Awang, bekas pensyarah Universiti Malaya. Beliau giat menterjemah buku-buku berbahasa Arab ke Bahasa Melayu. Kini beliau adalah pensyarah sambilan di UM.

SINOPSIS

Buku ini mengandungi perkara-perkara penting yang perlu diketahui oleh kaum wanita. Ia meliputi hukum taharah, haid, nifas, solat, aurat, mengumpat, akhlak terhadap suami serta ibu bapa.

Ia dapat memberi kesedaran kepada wanita-wanita Islam dalam perkara-perkara yang diwajibkan Allah Taala ke atas mereka. Ini merangkumi:
• Bidang ibadah.
• Pergaulan suami isteri.
• Pendidikan anak-anak.
• Pergaulan sesama wanita.
• Pengurusan rumah tangga.
• Perkara-perkara yang diperlukan dalam hal-hal tersebut.

WWBD terbahagi kepada enam bahagian:

1. Muqaddimah – Membicarakan rukun-rukun agama dan makna dua kalimah syahadah.
2. Bab 1 – Hukum bersuci dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
3. Bab 2 – Haid dan nifas serta perkara-perkara berkaitan dengannya.
4. Bab 3 – Solat: Rukun-rukun, syarat-syarat dan perkara-perkara yang berhubung dengannya.
5. Bab 4 – Hak ibu bapa, hak suami, kecaman pendedahan aurat.
6. Penutup – Gesaan bersikap zuhud terhadap dunia, galakan terhadap akhirat, amaran tentang mengumpat, mengacum dan sebagainya.

Buku ini bukan sahaja perlu dibaca oleh kaum wanita, bahkan juga lelaki. Seorang bapa atau suami wajib mengajarkan perkara-perkara yang tersebut di atas dengan sempurna kepada anak perempuan dan isteri masing-masing andainya mereka tidak dapat mempelajarinya sendiri dengan sewajarnya.

Justeru, diharapkan buku ini dapat membantu para suami atau bapa dalam bimbing ahli keluarganya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...