.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

Oct 4, 2012

Diari Aneesa 2

Klik di sini
GB0187: Diari Aneesa 2

Pengarang: Norehan M. Nooh
Tebal: 230
ISBN: 978-983-097-372-2
Harga: W/M:RM14.00 E/M:RM16.00


BAB 1 : SUKARNYA MENJADI KETUA

Petang itu, Dewan Bestari dipenuhi warga Sekolah Menengah Kebangsaan Kejora. Dewan yang sarat dengan pelajar-pelajar tingkatan satu dan dua berserta guru-guru sesi petang itu bergema dengan suara lantang seorang guru lelaki berusia 40-an yang memegang mikrofon di bahagian kanan pentas. Mereka khusyuk mendengar ucapan guru lelaki yang sedikit beruban itu.

Sesekali Cikgu Azhar, guru disiplin sekolah yang sedang berucap itu berhenti seketika untuk menarik nafas, atau mungkin bagi menahan sebak yang mula bersarang di hatinya. Riak wajah Cikgu Azhar sugul. Begitu juga rakan-rakan seperjuangan yang duduk sebaris di bahagian hadapan pentas dewan itu.

“Pelajar-pelajar sekalian, kamu jangan fikir apabila saya sudah tiada di sini kamu boleh berbuat sesuka hati kamu. Jangan pula kamu mengambil kesempatan melanggar peraturan sekolah. Guru-guru lain dan pengawas-pengawas sesi petang tetap ada di sini bagi memastikan kamu berdisiplin dan mematuhi semua peraturan sekolah,” tegas Cikgu Azhar.

Seorang pengawas yang memakai tanda nama “Aneesa” dan beberapa lagi pengawas yang bertugas di bahagian belakang dewan, turut mendengar pesanan terakhir Cikgu Azhar. Ada antara mereka yang mula bergenang air mata.

“Siapa yang akan ganti Cikgu Azhar nanti?” Atiqah, rakan karib Aneesa berbisik perlahan.

Aneesa hanya menjungkitkan bahunya. Kemudian dia berpaling ke arah sekumpulan pelajar lelaki di barisan belakang yang asyik tersenyum-senyum. Wajah mereka langsung tidak menampakkan kesedihan. Sesekali mereka berbual-bual sesama sendiri. Suara mereka sayup-sayup kedengaran di telinga Aneesa. Semakin lama, suara mereka semakin kuat. 

Aneesa bergerak ke arah kumpulan pelajar lelaki itu. “Tolong senyap!” Aneesa memberi peringatan. Jari telunjuknya dirapatkan ke bibir.

“Wahai kawan-kawan!” tiba-tiba seorang pelajar lelaki bersuara.
Aneesa menoleh ke arah pelajar lelaki itu.

“Jangan bising sangat. Hormatlah pada Cikgu Azhar. Hari ini, hari terakhir dia di sini,” sambung pelajar lelaki berkulit cerah dan bermata sepet itu. Penampilannya yang kemas dengan beg sekolah dan kasut sekolah berjenama, menjadikan dia lebih menonjol berbanding pelajar lain. Itulah Danial Johan, pelajar yang cukup terkenal di sekolah itu. Semua warga sekolah termasuk tukang kebun kenal akan Danial. Siapa yang tidak kenal Danial? Anak orang kaya yang paling kemas dan sentiasa bergaya di sekolah itu. Namun Danial dikenali bukan kerana dia anak orang kaya, sebaliknya kerana kenakalannya.

“Betul kata Danial,” Aneesa mengiakan.

“Memang betul!” sampuk Danial dengan mendabik dada.

Danial tersenyum sambil mengangkat kening. Pelajar-pelajar yang ada di situ membalas senyumannya. Dalam pada itu, mata Danial melirik ke arah Aneesa seolah-olah ada sesuatu yang bermain di fikirannya.
Aneesa yang berasa tidak selesa dengan keadaan itu terus meninggalkan kumpulan pelajar tersebut. Semasa berjalan meninggalkan kumpulan itu, Aneesa mendengar mereka berbisik-bisik mengata dirinya.
Biarkan mereka. Janji saya sudah menjalankan tugas saya. Demikian bisik hati Aneesa.

Untuk membaca bab seterusnya dapatkan novel remaja ini di MPH atau POPULAR....

***


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...