.

Terima Kasih Kerana Mengunjungi . B L O G . B U K U . G A L E R I . I L M U . Untuk pembelian, kunjungi www.galeriilmu.com.my atau whatsapp 01132933466

May 28, 2009

Janji Miftahul Raudhah


JANJI MIFTAHUL RAUDHAH
Sayidah Mu’izzah Kamarul Shukri
Novel Motivasi Remaja
ISBN 978-983-097-212-1
Tebal: 184 ms
Harga: RM15

Miftahul Raudhah berjanji dengan kakaknya Jannah untuk muncul cemerlang dalam akademik. Apabila kakaknya meninggal dunia akibat dibunuh oleh seorang wanita yang didakwa menderita penyakit jiwa DID sewaktu menuntut di Glasgow, Raudhah menanam cita-cita mahu menjadi pakar psikologi.


Dia mahu mengkaji lebih mendalam tentang DID dan mahu mengubati ibunya yang mengalami kejutan psikologi selepas melihat jenazah anaknya.

Raudhah yang mengambil 14 subjek, tertekan apabila dua sahabatnya Sharon dan Atiqah dapat masuk ke kelas elit untuk SPM sedangkan dia tidak dapat. Raudhah juga menjadi mangsa Tiga Minah Pengacau yang sangat benci dan dengki kepadanya.

Dalam satu insiden, salah seorang Tiga Minah Pengacau iaitu Nuyu, insaf apabila diselamatkan dari lemas oleh Raudhah. Nuyu menjadi rapat dengan Raudhah dan mereka berdua bersama-sama Sharon dan Atiqah bergandingan untuk mengejar keputusan cemerlang.

Di hujung cerita, Raudhah dan sahabat-sahabatnya berjaya naik ke pentas menerima anugerah pelajar cemerlang. Namun, selepas memenuhi ‘janji’ pada arwah kakaknya itu, Raudhah mengubah cita-cita untuk menjadi peguam selepas ibunya sembuh dari kejutan psikologi.


1 comment:

naurah musyahidah said...

Best sangat novel ini! Jalan ceritanya bgitu memancing saya utk habiskannya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...